در این فصل تصمیم داریم تا مراحل تعمیر صفحه کیلومتر پیکان وانت را به صورت تخصصی آموزش دهیم.

نا گفته نماند ما برای مثال صفحه کیلومتر پیکان وانت را انتخاب کرده ایم ولی در حالت کلی روند کار برای همه صفحه کیلومتر ها (صفحه کیلومتر خودروهای پراید ,پژو 405, سمند , پژو پارس و ... ) یکی است.

تعمیر و تشخیص نوع عیب ارتباط زیادی با صبر , حوصله و خلاقیت فردی دارد.

پس از رفع عیوب ظاهری و رفع قطعی ها و مدار کشی که در فصل قبل با آن آشنا شدیم اگر صفحه کیلومتر مورد نظر کار نکرد مراحل زیر را انجام دهید :

برای تشخیص دیود های برق ورودی کافی است از روی سوکت دسته سیم خودروی مربوط برق سوییچ و برق مستقیم را توسط یک لامپ تست پیدا کنیم و از روی پین سوکت های صفحه کیلومتر مسیر را دنبال کنیم تا دیود های برق ورودی را تشخیص دهیم.

حال توسط یک مولتی متر دیجیتالی دیود های مربوط را تست میکنیم  , (برای آموزش نحوه تست قطعات الکترونیکی اینجا کلیک کنید)   در صورت خرابی دیودها آنها را تعویض کرده , حال مجددا توسط دستگاه تستر کیلومتر نویان صفحه کیلومتر را تست میکنیم اگر مجددا به کار نیفتاد مراحل بعدی را انجام میدهیم.

بعد از دیودهای برق ورودی به رگولاتور ولتاژ می رسیم , کار رگولاتور ولتاژدر مدار تبدیل برق 12 ولت به 5 ولت جهت تغذیه مدار الکترونیکی صفحه کیلومتر است.

در این مدل صفحه کیلومتر پیکان از آیسی رگولاتور V4275 استفاده شده است , که دارای 5 پایه می باشد. پایه شماره 1 برق ورودی 12 ولت دارد , پایه شماره 3 زمین , و پایه شماره 5 آن 5 ولت مورد نیاز مدار را تامین میکند .

حال برق های 5 ولت آیسی میکرو را توسط یک مولتی متر چک میکنیم باید 5 ولت های آن وصل باشند.

اگر پس از رفع عیوب فوق همچنان صفحه کیلومتر کار نکرد آیسی میکرو سوخته و باید تعویض شود.



برای خرید صفحه کیلومتر پیکان وانت اینجا کلیک کنید.