در این فصل تصمیم داریم تا مراحل تعمیر صفحه کیلومتر پیکان وانت را به صورت تخصصی آموزش دهیم.

نا گفته نماند ما برای مثال صفحه کیلومتر پیکان وانت را انتخاب کرده ایم ولی در حالت کلی روند کار برای همه صفحه کیلومتر ها (صفحه کیلومتر خودروهای پراید ,پژو 405, سمند , پژو پارس و ... ) یکی است.

در ابتدا باید صفحه کیلومتر را از روی خودرو باز کنیم. در اینجا برای نمونه ما یک صفحه کیلومتر پیکان وانت را مثال میزنیم 




پس از باز کردن صفحه کیلومتر از روی خودرو باید صفحه کیلومتر را اوراق کنیم. که بعد از باز کردن پیچ ها و قاب های صفحه کیلومتر و در آوردن عقربه ها , برد اصلی را جدا میکنیم.


حال در ابتدا باید سطح برد را از گرد و غبار پاک کنیم و سطح برد را توسط اسپری شوینده خشک شسته تا کاملا تمیز و چربی ها و گرد و غبار ها پاک شوند.


به طور کلی ایرادات صفحه کیلومتر به دو بخش ظاهری و فنی تقسیم می شوند :

بخش ظاهری :

پس از انجام مراحل بالا حال به صورت چشمی صفحه کیلومتر را بررسی میکنیم تا ایرادات ظاهری نظیر : قطعی ها , قطعات سوخته , لحیم سرد(قلع مردگی) و ... را بررسی میکنیم. و اقدام به رفع آنها میکنیم.پس از رفع عیوب بالا برد را به دستگاه تستر صفحه کیلومتر متصل کرده و صفحه کیلومتر را تست میکنیم. اگر صفحه کیلومتر به درستی کار کرد که کار ما به پایان رسیده است. اگر بعد از رفع ایرادات ظاهری صفحه کیلومتر کار نکرد باید قطعات را به صورت تخصصی چک و بررسی کنیم.


بخش فنی :

پس از رفع عیوب ظاهری نظیر لحیم سرد(قلع مردگی) , رفع قطعی ها و تعویض قطعات معیوب اگر صفحه کیلومترهنوز کار نکرد باید به صورت تخصصی مراحل تعمیر را چک کنیم که شامل چک کردن برق های ورودی , دیود های ورودی , بخش تغدیه و  آیسی میکرو می باشد. برای انجام این مراحل نیاز به یک مولتی متر دیجیتال داریم که در بخش آموزش الکترونیک پایه کار با مولتی متر کاملا توضیح داده شده است.

در فصل بعد بخش فنی تعمیرات را توضیح خواهیم داد.



برای خرید صفحه کیلومتر پیکان وانت اینجا کلیک کنید.